Nästa vecka brakar det loss i Göteborg. Bokmässa. Jag ska dit med Hoi Förlag (mitt inte ens ett år gamla förlag som jag startade ihop med Ann och Lars förra året) där det kommer att hända massor av spännande saker. Vi har seminarier, mingel och release av två nya deckare.
* * *
Idag läste jag då ett inlägg på JA Konraths blogg som handlade just om bokmässor. Tydligen har amerikanska bokmässor tappat mycket i besökare och utställare de senaste åren, i takt med att bokhandlare bommat igen och eböckerna exploderat. Han menar till och med att boklanseringar (fysiska) är på utdöende.
Jag gillar Konraths tankar kring framtidens bokbransch på många sätt, men jag är inte helt övertygad om att han har rätt just i det här fallet. Även om man plockar bort den fysiska boken och ersätter den med en digitalt distribuerad fil så betyder inte det att värdet av fysiska möten minskar. Visst, en bokmässa för eböcker skulle se väldigt annorlunda ut. Sannolikt inga tunga kassar att bära runt på.
Han skriver: “I will certainly miss the camaraderie of booksellers, and hanging out at events. But I don’t see myself doing many more. In fact, I don’t see there being many more.”
* * *
Eböckerna kommer sakta men säkert även i Sverige. Hoi Förlag har den senaste veckan upplevt en av fördelarna med att det fortfarande är så nytt – konkurrensen är inte direkt mördande. Vår författare Bosse Wibergs bok RivieraRuffel har lyckats ta sig upp på sjätte plats på Adlibris ebokstopplista. En av förklaringarna är troligen en aggressiv prissättning (19 kr kostar boken just nu, passa på för vi kanske höjer senare) som gör att folk vågar prova en mindre känd författare. Och en sån prissättning hade inte varit möjlig med en pappersbok.
Tittar man på USA finns det mängder av författare som nu ger ut på eget förlag och som lyckats få till succér, delvis pga deras böcker är billigare än de etablerade förlagens.
Men, och det är viktigt, för att en bok ska leva vidare och spridas till riktigt många människor så måste den vara bra, läsvärd. Det är då någon läser den och sen säger till sina vänner “den här boken var bra, läs den!”. Oavsett marknadsföring och PR – utan en bok som folk vill läsa så är det bortkastat.
* * *
Det säljs runt 7000 ex av alla eböcker totalt i Sverige en månad. Som jämförelse ur Svensk Bokhandel: den 29 augusti slog Bokus rekord och sålde 20.000 böcker på en dag. Adlibris sålde samma dag 51.000 böcker. Det ger lite perspektiv på skillnaden mellan eböcker och pappersböcker när det gäller marknaden idag.
Kanske är det också därför som det på fullt allvar finns svenska bokhandlare som säger att “det som händer/hänt i USA kommer aldrig att hända här, det ser helt annorlunda ut”. Jo, tjena.
Sony släpper en ny läsplatta i höst. Ryktet säger september-november, ingen vet. Ryktet säger också att den ska bli betydligt billigare och självklart bättre än den tidigare modellen. Jag har en känsla av att julen 2011 kan bli ebokens första genombrott i Sverige.
* * *
De 7000 ex per månad som säljs idag kommer säkert att vara 70.000 om något år och kanske 700.000 ytterligare en tid framåt i tiden. Då kommer det att förändra den svenska bokmarknaden i grunden.
Men frågan är hur det kommer att påverka Bokmässan i Göteborg och andra mässor. Och vad kommer det att innebära för de stora distributörerna som nu förfogar över jättelika lager fyllda med pall efter pall med böcker?
I det fallet tror jag Bokmässan har bättre chanser att överleva än de som byggt sin business på att transportera böcker av papper i stora mängder.
Vad tror du? Hur kommer Bokmässan i Göteborg att se ut om tio år? Hur kommer signeringar av eböcker att gå till?
* * *
Förresten, i slutet av november planerar vi Författarkonferens på Gran Canaria. Missa inte den!