Läste idag på Dagens Media att förlaget Opal testar en annorlunda lanseringskampanj för en ny ungdomsbok, “Erebos” av Ursula Poznanski:
Boken har sålts till 16 länder och den 19 september släpps den på den svenska marknaden. Kommunikationsbyrån Tea4Two har gjort marknadsföringen som består av ett datorspel, som är skapat som en prolog till boken.
Eftersom boken handlar om ett datorspel som sprids på Londons skolor finns en logisk koppling. Likaså gissar jag att man ser en stor målgrupp i datorspelande ungdomar som kanske inte alltid läser böcker eller hade upptäckt boken med traditionell reklam.
Nu hänger säkert mycket på att spelet är lika bra som boken. Bakom spelet och lanseringen står byrån Tea4Two.
Jag gick in på sajten för att testa. Först två busenkla gåtor och som avslutning en morsekod som tyvärr innehöll ett litet fel som gjorde att man fick gissa sig till hur lösenordet skulle formas. (Ett mellanslag som kunde hamna på flera ställen).
Som avslutning landade man sedan på en sida där man kunde beställa boken med fri frakt via CDON.
Min fundering: kommer den datorspelande målgruppen att tycka att utmaningen var lagom svår eller för mesig? Är det kanske rentav fel att kalla det för datorspel när många kommer att lösa utmaningen på någon minut? (Bortsett från den sista gåtan som dock mer är svår av andra skäl än att dechiffrera morse).
Men visst är det kul att bokförlag vågar prova nytt!
Kanske är det dags att göra något kul för att marknadsföra InnebandyPiraterna på ett liknande sätt?