Nyligen drabbades jag av att ett kalkylark i Google Docs inte längre gick att öppna. Jag testade att starta om browsern, eftersom det ibland kan vara felet. Och tömde cachen. Men varje gång jag klickade på dokumentet så stod det:
Temporary Read Failure
We’re sorry
Lite panik eftersom man ju ofta lagt ner rätt många timmar på de där kalkylarken och även om det finns utskrifter eller äldre kopior så…
Och under en hänvisning till en hjälpsida där det inte fanns någon information. Lyckligtvis hittade jag till den här tråden på ett forum där frustrerade användare rapporterade samma fel (som tydligen dök upp första gången i september 2009 men ändå spökar fortfarande.
Men, bland alla rop på hjälp fanns också ett trick för att komma runt problemet. Enkelt och genialt:
1. Leta upp dokumentet i listan, markera det genom att sätta kryss i rutan framför, välj sedan “Dela” i menylisten och E-posta som bilaga.
2. Därefter skickar du kalkylarket (det verkar främst vara dessa som drabbas, inte textdokument) till dig själv som en bilaga.
3. När du fått mailet öppnar du det och importerar till Google Docs igen så har du en fräsch kopia. Färdigt. Döp gärna om filen så att du har koll på vilken som är ny och gammal.
Det jobbiga är förstås om ni är fler som jobbat tillsammans med dokumentet, då måste du nämligen dela ut rättigheter till alla igen.
Extra tips: efter att jag fått det nya dokumentet att fungera testade jag en annan sak. Jag döpte om det gamla dokumentet och lade till “old” på det. Plötsligt gick det att öppna igen utan problem. Vet inte om det var en tillfällighet eller ytterligare en work-around?