1. En bra bok säljer sig själv
Om läsarna älskar en bok så kommer de att rekommendera den till sina vänner och på det viset så säljer en bra bok sig själv. Men det förutsätter att folk läser den från första början – och att de som läser den är tillräckligt många för att starta en snöbollseffekt och i bästa fall en lavin innan boken blir gammal. Om du börjar med tio läsare så tar det evigheter innan din bok blir en bästsäljare, oavsett hur lyriska läsarna är. Speciellt om man tänker på att det kan ta upp till sex månader från att någon köper en bok tills denne har läst den.
2. Det är marknadsföringen som gör att en bok säljer
Även om du pumpar in miljoner i marknadsföring så kommer en bok aldrig att sälja i stora mängder om inte läsarna faktiskt gillar den. Men i enlighet med punkt 1 så kan marknadsföring göra att en bok når fler nya läsare som faktiskt börjar läsa och och i bästa fall rekommendera. Men en hårt marknadsförd bok kommer att bedömas hårdare, förväntningarna ökar förstås på en bok som tapetserar tunnelbanan.
3. Bara media skriver om en bok så säljer den
Tv-soffor bidrar till att sälja böcker. Men de leder till förvånansvärt få beställningar. Det är inte så att tusentals människor går in på Adlibris och beställer din bok i samma ögonblick som du klivit ur tv-soffan. Samma sak gäller intervjuer i tidningar. De ökar kännedomen om dig, men en enskild artikel säljer få böcker.
4. En dålig recension kan vara slutet, en bra recension ger succé
Recensioner är författarens stora vånda. Det är aldrig kul med en sur sågning av den bok du slitit med i månader och kanske år. På samma sätt som du svävar på små moln när du fått en positiv recension, oavsett om det är på kultursidorna eller en liten bokblogg. Så hur mycket påverkar då en recension försäljningen? Sanningen är att det är rätt marginellt, även det. Minns en bok som sågades på den lokala tidningens kultursidor, författaren och förlaget var besvikna och rädda för effekten. Men samma dag fick de mängder av glada tillrop “Kul, såg att de skrev om boken i tidningen idag”. Och förläggaren frågade försiktigt “läste du hela recensionen?” varpå läsaren svarade “nej, för fan det orkade jag inte. Men kul med en helsida, jag ska köpa och läsa själv!”.
5. Bara boken blir centralt inköpt så säljer den
Många författare längtar efter att bli centralt inköpta av kedjorna (Akademibokhandeln, Ugglan och JB-gruppen) eller ännu hellre Coop/ICA. Det är liksom frälsningen att din bok kommer att stå i hyllan hos 100-250 bokhandlare. Problemet är att kedjorna köper in 1500-3000 titlar varje år. Det finns inte en chans att de ska uppmärksamma alla dessa böcker och därmed finns ingen garanti för att de ens vet att just din bok står i hyllan om det inte var just den personen som packade upp boken. Dessutom har alla bokhandlare returrätt så det kan mycket väl sluta med att 90% av de böcker som förlag och författare trodde var sålda istället kommer i retur efter ett år eller mer. Distributionen är viktig, men inte frälsaren.
6. Bästsäljare är ofta sämre än andra böcker i samma genre
Avundsjuka författare muttrar ofta bittert om hur Camilla Läckbergs böcker minsann är mycket sämre än deras egna välskrivna böcker. Det är få böcker på topplistorna som hyllas av kritikerna vilket leder till lustmord på kultursidorna och föraktfulla kommentarer från vissa läsare och författare. Men sanningen är förstås att de givetvis har kvaliteter. Sedan kanske det inte är samma kvaliteter som en litteraturvetare som föredrar Nobelpristagare efterfrågar. Topplisteböcker är underhållning med bra driv och tempo. Det är knappast så att hundratusentals läsare skulle fortsätta köpa böckerna om de inte tyckte att de var bra, eller hur?
Så om alla dessa sex är myter – vad säljer då böcker? Enkelt, alla dessa faktorer i kombination med en bok som majoriteten av läsarna tycker är så bra att de är villiga att personligen rekommendera den till en vän. Om en del av dessa nöjda läsare dessutom råkar ha en position som journalister, bokhandlare, eller andra med inflytande så ger det förstås extra effekt. Men i slutändan handlar det om nöjda läsare som är så nöjda att de marknadsför din bok utan att du bett dem.
Om inte det funkar så kan du alltid slänga in lite sex. Nej, det är faktiskt den sjunde myten: sex säljer alltid. Faktum är att det faktiskt kan skrämma bort delar av den mest köpstarka målgruppen, de som läser mest och köper mest böcker: kvinnor i åldern 45-70 år. Men ingen regel utan undantag, vilket bekräftades av Fifty Shades-böckernas framgångar.