Som VD för ett bokförlag behöver man fatta beslut. Det är rätt givet, en roll som beslutsfattare. Men det är samma sak som familjefar, författare och ja, vem som helst. Dagligen behöver man fatta hundratals om inte tusentals beslut.
En del är små. Välja kalsonger eller strumpor. Sallad eller hamburgare till lunch. Mjölk eller läsk. Pest eller kolera. Eh, nej, det där sista vill man helst slippa välja mellan.
Som författare tar man hela tiden beslut för sina karaktärers räkning. Medvetet huvudlösa beslut som att gå in i det mörka rummet trots att de vet att det kanske väntar en fara där. Eller att starta ett bråk. Att göra slut. Att mörda någon. Att hoppa i säng med någon.
Att fatta beslut är jobbigt. Jag vill minnas att det inom militären finns ett talesätt om att det är bättre att fatta ett snabbt beslut än att fatta rätt beslut. Det gäller faktiskt i många situationer. All tid som läggs på att överväga och fundera över alternativen är i stort sett bortkastad. Som att vela i en kvart över vilken pizza du ska välja på pizzerian. Eller att tillbringa flera timmar på att surfa runt och läsa tekniska specifikationer och jämföra alla alternativa apparater för ett visst ändamål. Ibland kvittar det faktiskt. Något som Apple tjänat miljarder på – att ta bort valmöjligheter.
Ibland ringer telefonförsäljare och vill hjälpa mig att sänka mina kostnader på alltifrån mobiltelefonabonnemang till ränta. Via mejlen kommer ännu mer märkliga förslag, spam. Ibland säger jag sanningen: den besparing jag kan göra på att byta mobiltelefonoperatör är så liten att det inte är värt tiden det tar för mig att lyssna och jämföra alternativen och börja fundera över det. För många företagare är helt enkelt en besparing på några hundralappar rätt meningslös.
Skellefteå kraft har gjort en del bra reklam. Men reklamfilmen med en man som berättar att han är medlem i Mensa och sedan säger “Just nu har jag inte gjort ett aktivt val av elbolag därför att jag helt enkelt inte har någon lust att göra det” och som sedan följs av texten ”Var smartare än Sveriges smartaste. Välj rätt elbolag.” Filmen avslutas med annonsörens logotyp och en kvinnlig speakerröst som säger ”Skellefteå Kraft. Inte en eljätte.”
Jag tänker, om Sveriges smartaste har valt att inte göra ett aktivt val av elbolag – säger det inte oss andra något om att det är ett rätt meningslöst val? För de allra flesta är skillnaden helt enkelt så liten att besparingen inte är värd ansträngningen.
Man har gjort ett aktivt val att inte byta elbolag, telefonbolag, bilmärke, datormärke, mobiltelefonmärke osv. Ett beslut som sparar tid varje gång en telefonförsäljare ringer eller när det visas en reklamfilm.
Det är samtidigt det som visar hur viktigt det är att hålla en kund nöjd. En nöjd kund behöver inte spara pengar om han sparar tid genom att slippa kolla alternativen.