Jag har en teori om vad som krävs för att en bok ska bli en bästsäljare. Efter att du skrivit och sett till att boken blivit utgiven krävs det bara två saker:
1. Att du och förlaget ser till att minst 1000 människor har läst boken (så snabbt som möjligt). Detta är inte samma sak som att sälja 1000 böcker, vilket många missförstår. Nej, det gäller att få tusen läsare och det kan ske genom att boken köps in av många hundratals bibliotek eller att man säljer ett par tusen böcker. Eller att man skapar ett sådant sug och en sådan buzz att ingen av de 1000 först sålda böckerna landar i de där ökande högarna bredvid sängen…
2. Att en mycket stor andel av dem som läser boken tycker att den är så bra att de är beredda att rekommendera den till sina vänner. Och jag menar då att de faktiskt aktivt tjatar om hur bra boken är i alla möjliga sammanhang. Utan att någon uppmanat dem att göra det.
Punkt 1 är tämligen enkel att lösa. Det kräver bara hårt arbete och tid eller en skaplig marknadsföringsbudget. Ett intressant ämne/vinkel och en tydlig målgrupp underlättar.
Punkt 2 kräver känsla, timing och en liten portion tur. Det kräver att boken har kvaliteter. Inte desamma kvaliteter som litteraturkritikerna letar efter, men kvaliteter som tillfredställer bokens målgrupps krav på underhållning, kunskap eller vad som nu efterfrågas.
Sen kan man snacka hur mycket man vill om att det stora förlaget har fördelar med sina marknadsmuskler och mediakontakter. Eller om att din bok var värd ett bättre öde än ett par hundra sålda exemplar.
Men ingen bok blir en bästsäljare utan att båda punkterna är uppfyllda.