Idag redovisades dagpressens upplagor för helåret 2009. Det är med få undantag ingen munter läsning. En av de få tidningar som inte fortsätter rasa är Helsingborgs Dagblad som mot alla odds redovisar en ökning med 100 exemplar efter att de senaste åtta åren ha tappat 15.600 exemplar.
Det är imponerande med tanke på ekonomisk kris och en allmän ovilja att läsa papperstidningar framför allt bland den yngre generationen (läs alla födda efter 1979). Så man blir ju nyfiken och vill titta närmare på siffrorna. Det måste ju ändå finnas en anledning till att all fokus i tidningens egen rapportering ligger på räckvidd, antal läsare där man inte ser ett upplageras på samma sätt eftersom Orvesto snarare är en mätning av varumärkets styrka än reella antal läsare.
Vad som är mer konkret är då räckvidden på webben, det råder ingen tvekan om att det är dit folk flyttar sin läsning. Jag läser själv HD.se dagligen, ofta flera gånger om dagen. Men ytterst sällan papperstidningen.
Okej, siffrorna för helåret 2009 visar alltså en ökning på 100 ex. Hur ser det då ut under ytan. Jo:
Abonnerade exemplar (förändring sedan 2008) per utgivningsdag:
Fullbetalda 64.400 (-1500)
Rabatt 1-25 procent: 5.600 (+1900)
Rabatt 26-50 procent: 2.000 (-100)
Block ab: 500 (+400)
Vad är då den sista posten som står för hela ökningen?
Jo “Blockabonnemang Rabatt högst 50 procent – I huvudsak hotell och trafikexemplar (t ex flyg)”
I klartext (min tolkning) upplagan fortsätter sjunka men genom fler kampanjer och rabatter har man lyckats nå samma upplaga som tidigare trots att färre enskilda läsare väljer att förlänga sin prenumeration.
Finns det då inget positivt? Jo, antalet friex sjunker faktiskt:
Dokumenterade friex: 700 (+200)
Friex övriga: 2.300 (-900)
Det gör att betalningsgraden som TS anger blir oförändrad, 93 procent. Fler betalar mindre för tidningen, men färre får den helt gratis.
På tal om friex gör Aftonbladet idag ett oväntat utspel och kräver att endast fullbetalda exemplar ska redovisas. Frågan är då om exemplar som köps enbart för att få köpa en billig DVD-film eller bok ska få redovisas?
Mer logiskt då att de vill ha mer fokus på räckvidd (där det inte finns några absoluta tal utan mer handlar om kännedom). Helst av allt skulle de väl vilja ersätta TS-mätningen med en Sifo-undersökning per telefon och bara en fråga “Har du läst Aftonbladet den senaste månaden” och sedan redovisa en siffra, oavsett om det är papper eller webb?
Frågan är vad som händer med papperstidningarna de närmsta åren. Min gissning blir att de inom kort minskar antalet utgivningsdagar. Det är tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart att trycka så många tidningar och distribuera dem sju dagar i veckan. Annonsörerna kräver knappast daglig utgivning. Läsarna har redan visat att de hellre läser på nätet.
Hur många dagar i veckan tror ni att HD utkommer om tio år? Sju, sex, fyra, två eller en?