Hur indie måste en indieförfattare vara?

Daneiel Åberg ställde frågan Har vi några indieförfattare i Sverige?

Då är den givna följdfrågan: hur indie behöver en indieförfattare vara? Och när vi pratar indieförfattare är det förstås ett coolare namn på egenutgivare, inspirerade av vad fristående artister och filmare kallas i musik- respektive filmindustrin.

Dessutom det faktum att när independent hyllas inom musik och film för att dessa är nyskapande och inte i händerna på de multinationella jättarna så är indieförfattare något som kultureliten gärna rackar ner på med hänvisning till att det är så dålig kvalitet och att den utgivningen inte genomgått den kvalitetsgranskning som kännetecknar de etablerade traditonella förlagen.

Så när är man indie?

Den som ger ut en bok på eget förlag och gör allt själv givetvis. Men sedan kan man anlita redaktör, formgivare och korrekturläsare. Vilket fortfarande innebär att du har kontrollen fullt ut. Är du indie när du anlitar Vulkan? Eller om du tar steget och ger ut på ett förlag där du betalar för utgivningen?

Hoi Förlag var en av de första som öppet förklarade att författaren är med och investerar i utgivningen. Men i korridorerna och under bordet har många mindre förlag i åratal krävt investeringar av författare för att ge ut deras böcker. Antingen genom krav på att de ska köpa loss ett visst antal böcker, bekosta trycket eller andra lösningar.

Inom filmindustrin så är independentbolagen inte alltid så små. Läser på Wikipedia att independentetiketten i Sverige bygger på att filmen producerats utan filmstöd men definitionen är än mer luddig på andra sidan pölen:

USA är definitionen något annorlunda, där avser independentfilm ofta en film som finansierats och producerats utanför något av Hollywoods sex största filmbolag (The Majors). Många av dessa filmbolag producerar dock independentfilm i dotterbolagWarner Bros. har till exempel en avdelning kallad Warner Independent. Finansieringen av en independentfilm kan bland annat göras genom presales av visningsrättigheterna.

Exempel på amerikanska independentfilmer är Sex, lögner och videobandBara en nattThe Blair Witch ProjectMulholland DrivePulp Fiction och Mitt stora feta grekiska bröllop. Även Trilogin om Härskarringen gjordes till viss del med hjälp av oberoende medel; en stor del av budgeten kom från presales av distributionsrättigheter samt licensieringsrättigheter för leksaker, spel och andra produkter.

Översatt på bokbranschen så skulle alla böcker utgivna på mindre förlag vara independent? Fast inte om de fått kulturstöd?

Även i USA diskuteras var gränsen går för att få kalla sig indieförfattare. En del menar att bara egenutgivare som äger sitt eget ISBN och kontrollerar alla rättigheter till sina böcker kan kalla sig inde, andra att en indie sitter i förarsätet och bestämmer – oavsett om det innebär en traditionell deal med ett traditionellt förlag, stort eller lite, eller egenutgivning.

Har du undrat vad förkortningen Hoi står för? House of Independents, oberoende författares förlagshus. Sveriges första förlag för indieförfattare. Men där förlaget fortfarande fattar beslut om utgivning som en garant för kvalitet.

Om man nu får kalla sig indieförfattare när man ger ut på ett förlag som inte är ens eget.

One thought on “Hur indie måste en indieförfattare vara?”

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*