Nya tider, nya förlag

De senaste veckorna har jag tillsammans med Lars Rambe, den andra huvudägaren i Hoi Förlag, jobbat med underlag till en liten nyemission. Målet är att stärka kassan i bolaget för att till hösten bli mer aktiva med marknadsföring och rekrytering av nya författare till förlaget.

Arbetet med prospektet har varit givande för oss på det sättet att det tvingat oss att återigen skärskåda vår affärsmodell och våra kalkyler. Hur många författare och titlar är det rimligt att man kan dra till sig inom en viss tid? Hur många exemplar kan man antas sälja i snitt? Vilken avkastning kan ägare och författare räkna med?

Men framför allt, vad är det som särskiljer oss från andra förlag och tjänster riktade mot egenutgivare? Vi är ett traditionellt förlag som antar eller refuserar manus före utgivning. Men samtidigt är vi ett otraditionellt förlag genom att vi inte jobbar med förskott utan istället låter författaren investera i boken och dela risken med oss i utbyte mot större avkastning.

Hur många titlar ger Hoi Förlag ut under 2011? Jag hoppas att vi hinner med tio stycken. Nästa år ännu fler. Och om några år kanske vi har en tresiffrig utgivningslista. Det är absolut ingen omöjlighet.

Hoi Förlag är fantastiskt spännande. Inte minst för att det föds i en tid då bokbranschen står inför enorma förändringar. Vad händer med de tryckta böckerna? När kommer e-böckerna? I onsdags fick jag möjlighet att prata just om hur digitaliseringen påverkar förlagen inför en samling människor i biblioteksvärlden. Jag är hoppfull inför de digitala möjligheterna. Jag tror att det kommer att säljas och läsas betydligt mycket fler böcker, men jag tror också att böcker kommer att konsumeras på många olika sätt. Exempelvis ljudböcker där tjänster som Storytel har förutsättningar att öka antalet lyssnare rejält. Kommer bokbranschen att hitta en lösning likt Spotify där du kan få tillgång till all världens böcker mot en månadsavgift? Kanske.

Man kan också fundera över vad en bok ska kosta. Är böcker för dyra eller kanske för billiga idag? Ofta tittar man på tillverkningskostnaden och säger att det måste bli mycket billigare när man går över till e-böcker, de kostar ju inget att producera.
Men om man tittar på de paket som vi på Hoi erbjuder författare så är det nästan ingenting av innehållet i paketet som försvinner för att man väljer bort den tryckta utgåvan. Kanske någon tusenlapp. Men du behöver fortfarande ha förläggare, redaktör, korrekturläsare, formgivare (omslag), marknadsföring, logistik mm. Skillnaden är att du som författare kommer att slippa investera i en tryckt upplaga som ska lagerhållas. Istället kommer man sannolikt i framtiden bara att ge ut böcker som e-bok och som POD-bok.
Under en övergångsperiod (ett, två, fem, tio år?) kommer dock de tryckta upplagorna att leva vidare, om än minska i omfång. Istället för att trycka 2000 ex som debutant kanske man trycker 500 och kan sedan trycka till vid behov.

Anders Nyman på Brun Mediaproduktion, en av våra samarbetspartners, har sammanfattat sina tankar om utgivning på Hoi väldigt fint.

Jag tänker inte tveka när min nästa bok ska ges ut (och då syftar jag på den jag just nu håller på att skriva) utan kommer att köra den genom HoI eftersom jag tycker att deras koncept är outstanding. Och jag är övertygad om att jag inte kommer vara den enda som tänker på samma sätt. Konceptet är en sådan där ”no-brainer” som de flesta borde kunna se fördelarna med om man bara räknar lite på det.

Tack för de varma orden, Anders!

Jag tycker det är viktigt att inte måla upp en falsk bild av att man som författare snabbt och lätt kan tjäna stora pengar bara man ger ut sin bok hos oss. Så ser inte verkligheten ut.
Läs mitt gamla blogginlägg Visst kan man tjäna pengar på egenutgivning. Det innehåller några räkneexempel som jämför renodlad egenutgivning och traditionell förlagsmodell. Hoi lägger sig lite mittemellan ekonomiskt.
Man ska vara medveten om att det inte är så många författare som faktiskt lever enbart på bokförsäljning i Sverige. För de allra flesta är det på sin höjd en sidoinkomst. Men man kan också välja att se det som en hobby, något som oftast bara kostar pengar men som i det här fallet kan gå plus minus noll eller till och med ett överskott.
Jämför med den som gillar att åka skidor eller spela golf. Det är inga problem att spendera både 10.000 och 50.000 på ett år. Utan några som helst möjligheter (eller ambitioner) att tjäna så mycket på det att man kan leva på det. Ändå gör tusentals svenskar det.
Ett författarskap är något långsiktigt. Det är få förunnat att göra succé över en natt, de som gör det har oftast slitit i många år innan det händer. Men det kan vara en förbaskat rolig hobby, extraknäck eller till och med deltidsjobb fram tills dess.

Att det sedan är frustrerande att inte kunna skriva på heltid när man har sju romanidéer och tre fackboksidéer som bara väntar på att via tangentbordet komma på pränt i Google Docs är en annan sak. Det brottas jag själv med. Fortfarande är det ändå så att andra texter än dem i böckerna ger mig större inkomster.

Och det har blivit dags att återgå till dem nu. Men snart ska jag skriva mer skönlitteratur. Bland annat ska jag gå en skrivarkurs i sommar.

2 thoughts on “Nya tider, nya förlag”

  1. Maria
     · 

    Intressant att läsa dina tankar om framtidens böcker.
    /Maria
    Storytel

  2. Sölve Dahlgren
     · 

    Tack, hoppas att vi via Hoi får anledning att samarbeta om många ljudböcker i framtiden. Jag tror att en del av våra författare så småningom kan vara intresserade av att investera även i en ljudboksutgåva – sannolikt då som rent digital utgivning. Självklart även som streaming. 🙂

Kommentera

Your email address will not be published.

*