Egenutgivare erbjuds miljoner av förlag i USA

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:22 mars, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

En erbjuds miljoner och verkar lämna egenutgivandet, en annan tackar nej till miljoner för att ge ut på egen hand istället. Det är inte helt glasklart vilken trend som vinner.

De senaste dagarna har man kunnat läsa om en egenutgivare i USA som tackat nej till erbjudanden från förlag värda så mycket som 500 000 dollar (drygt 3 miljoner kronor). Det var författaren Barry Eisler som avslöjade det i en maraton-konversation-intervju med egenutgivaren JA Konrath. De båda argumenterar tydligt för att författaren ska stå på egna ben i framtidens digitala landskap.
Förutom ingående diskussioner om författarnas villkor och de stora förlagens ovilja att ta till sig ny teknik kommer det fram några intressanta argument kring pappersböcker vs e-böcker i framtiden:
“I can’t tell you how many people I’ve heard saying, “But paper isn’t going to disappear.” That isn’t the point! If you ask the wrong question, the right answer to that question isn’t going to help you. So the question isn’t, “Will paper disappear?” Of course it won’t, but that’s not what matters. What matters is that paper is being marginalized. Did firearms eliminate the bow and arrow? No–some enthusiasts still hunt with a bow. Did the automobile eliminate the horse and buggy? No–I can still get a buggy ride around Central Park if I want.”
(…)
“And you can see books on your shelf, etc… those are real advantages, but they’re only niche advantages. Think candles vs electric lights. There are still people making a living today selling candles, and that’s because there’s nothing like candlelight–but what matters is that the advent of the electric light changed the candle business into a niche. Originally, candlemakers were in the lighting business; today, they’re in the candlelight business. The latter is tiny by comparison to the former. Similarly, today publishers are in the book business; tomorrow, they’ll be in the paper book business. The difference is the difference between a mass market and a niche.”

Det här påminner mycket om mina egna resonemang kring pappersböcker och gatstenar.

En egenutgivare som setts som det största exemplet på framgång för författare som gett ut egna e-böcker är Amanda Hocking. Hon har på ett år sålt runt en miljon exemplar av sina böcker i e-boksformat via Amazon.
Igår avslöjades dock att hon är inblandad i en budgivning med hjälp av sin agent och de stora förlagen sägs att erbjudit henne mer än en miljon dollar för ett kontrakt på flera böcker.
“Amanda Hocking, the darling of the self-publishing world, has been shopping a four-book series to major publishers, attracting bids of well over $1 million for world English rights, two publishing executives said.”

Kanske är detta framtiden: nya författare börjar med egenutgivning, når de framgång får de bra bud av etablerade förlag som kan hjälpa dem att nå nästa nivå. Författaren tycker det är skönt att fokusera på sitt skrivande och överlämna det andra. De får bra betalt och även om de kanske kunde tjänat mer på egen hand så säkrar de en inkomst, ett förskott.
Men när de sedan blivit etablerade, kanske skrivit de där 4-5 böckerna de fick kontrakt på så är det säkert många som vänder tillbaks till egenutgivning. Både Konrath och Eisler har tidigare gett ut på etablerade förlag.
Inget är givet i det nya boklandskapet. Själv tycker jag förstås att det är spännande eftersom jag står med ett ben i vardera världen, dels som författare och egenutgivare med eget förlag men även som förläggare och utgivare av andras böcker.

Fortsätt läsaEgenutgivare erbjuds miljoner av förlag i USA

Den kroniskt kreative ser bokhandeln inspireras av fotobutiker

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:3 februari, 2011
  • Inläggskategori:Uncategorized

Kroniskt kreativ, det lider jag av. Eller, det är en gåva. Som ibland kan verka distraherande eftersom idéerna sprutar ur mig. Igår hände det vid minst tre tillfällen i möten med andra.

Framför allt gillar jag skärningspunkter, det som Frans Johansson kallar Medici-effekten. I korthet handlar det om att den som jobbar i en bransch kan denna bransch på sina fem fingrar men har obefintlig insikt i andra branscher. Alltså kan en revolution i en bransch gå spårlöst förbi för dem som jobbar i en helt annan bransch. Tills någon vandrar över gränsen och tar med sig kunskapen.

Bokbranschen exempelvis har säkert hört talas om en revolution som ägt rum inom musik- och filmindustrierna. Digitaliseringen. Men de flesta har agerat som om det inte kommer nu och om vi väntar tillräckligt länge kanske ingen upptäcker det. Då kan vi fortsätta sälja böcker som vi alltid gjort.

Musikindustrin är mitt i processen men har uppenbarligen enorma problem med att ta steget fullt ut. De fortsätter nämligen att ge ut musik på plastskivor. Inte så konstigt eftersom vissa fortfarande tycker att de jobbar i skivbranschen, vilket en stor del av deras återförsäljare gör.

Igår slog det mig mitt i ett samtal: varför har inte skivbranschen sneglat på vad som hänt med ytterligare en bransch. Fotobranschen. Där kan man snacka om att digitaliseringen revolutionerat. Idag säljs det knappast något annat än digitalkameror. (Fråga en tonåring om de hört talas om att man hade plastfilm i kamerorna och de stirrar på dig som om du kommer från en annan planet).

Butikerna var dödsdömda när folk plötsligt fick två alternativ till att framkalla i sin fotoaffär:
1. Skriva ut på färgskrivare
2. Ladda upp bilderna och beställa framkallning via internet

Men butikerna överlevde ändå. De skaffade sig bra skrivare, som ger bättre resultat än 1) ovan. Och trots hotet från 2) så kunde de leva vidare på service – få bilderna på en timme, få hjälp om det strular mm.

Så vad kan skärningspunkten då lära skiv- och bokbranschen? Ja, musikindustrin är ju given. Varför inte sluta tillverka CD-skivor centralt? Framtidens skivaffär har helt enkelt cd-brännare bakom disken och skrivare för att producera omslag. Tekniken är hur billig som helst, miljontals människor har redan liknande utrustning hemma. Men visst hade det varit värt att betala för att få en laglig nedladdning bränd på en “äkta” skiva?

Det hade varit mer miljövänligt – inga kasserade returer, inga onödiga transporter. Och framför allt – ett oändligt utbud. En skivbutik behöver i princip inte vara större än ett par kvadratmeter och ändå ha miljontals titlar tillgängliga. Vad som helst kan laddas ner och brännas på en CD på några minuter, medan kunden väntar – eller medans han handlar på stan.

“Välj mellan 10 miljoner titlar – leverans på en timme” kunde bli budskapet från 2000-talets mini-skivbutiker. Personalen kunde då fokusera på rådgivning, tipsa om bra musik.

Om sedan skivbolagen vore lite kreativa och flexibla kunde de dessutom erbjuda skivbutikerna att göra bland-skivor. Specialsamlingar helt enkelt. Personalens rekommendationer, eller Månadens nya låtar. Du kunde plötsligt köpa en CD med MP3-låtar och alla låtar av en artist på en skiva.

Okej, hur ska då bokbranschen kopiera detta trick? Ja, det finns ju bokmaskiner som trycker en bok på fem minuter. Än så länge innebär det inte att de kan leverera vilken bok som helst men alla böcker som produceras i världen finns någonstans i digitalt format, som pdf. Alltså är det bara en struktur- och rättighetsfråga.

Men räcker det verkligen att som bokhandlare i framtiden erbjuda limbundna böcker med mjuka pärmar som producerats i en bokmaskin? Expertisen blir förstås en faktor. Men även vad man gör med själva butiken för att skapa upplevelser.

Kanske ska man återigen snegla på fotobutikerna och vad som skett efter digitaliseringen. Nämligen fler möjligheter. Du kan skriva ut dina bilder i vilket format du vill. Är det dags att erbjuda samma möjlighet för bokläsarna? Med all respekt för formgivarens önskan så kanske det vore trevligt för en läsare att själv avgöra hur man vill läsa sin bok.

Föredrar jag en tunn bok som inte väger så mycket, på bekostnad av mindre textstorlek? Eller har jag dålig syn och vill att boken ska sättas i 12 punkter för att bli lättläst, trots att den då blir 800 sidor tjock. Den digitala utgåvan erbjuder just denna möjlighet – ska pappersversionen konkurrera kan väl den också erbjuda det? Liksom att välja mått på boken, från fickformat till A4 eller kanske ännu större om någon skulle vilja det?

Men då krävs det mer än bara pdf-formatet. Då krävs det innovation och möjlighet att skapa pappersböcker av ePub-formatet.

Likaså kunde man tänka sig fler möjligheter när det gäller förpackningen. Inbundna böcker finns det en del som föredrar. Kanske en presentformat som är mer exklusivt? Kanske du ska kunna lägga till egna sidor i boken med hälsning till den som ska få boken?

Eller möjligheten att slå ihop två tunnare böcker i en? Eller omvänt att dela upp en tegelstensroman i flera mer behändiga delar? Tekniskt sett kan det inte vara några större problem.

Vissa bokhandlare kunde till och med nischa sig genom att återgå till hantverket. Välj vilken bok du vill bland miljoner titlar, välj papperskvalitet och sedan får du en handbunden bok i läderband. Kanske med några dagars leveranstid.

Bokförlagen kan sedan spä på kreativiteten hos läsarna genom att erbjuda alternativa omslag att välja mellan. Och att förbereda böckerna för delning i flera volymer.

Det ska bli riktigt spännande att se Medicieffekten på musik-, film- och bokbranschen.

Kanske det finns plats för en fysisk nisch i den digitala framtiden.

Fortsätt läsaDen kroniskt kreative ser bokhandeln inspireras av fotobutiker

Negroponte: Fysiska boken död inom fem år

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:16 augusti, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Har glömt att blogga om Nicholas Negropontes prognos tidigare i sommar om pappersbokens död inom fem år. Jag minns att jag hörde honom tala i Stockholm för många, många år sedan. Undrar om det inte var runt 1996 eller så. Då hade MIT Labs just börjat jobba med e-ink. Det skrevs en del då om de nya e-boksläsare som skulle komma tack vare den nya tekniken och många trodde att det skulle ersätta den tryckta dagstidningen.

Men fortfarande idag 2010 så läser vi både pappersböcker och papperstidningar. Därför säger många “det kommer aldrig att ske”. Då glömmer de det klassiska som gäller förändringar:

Vi överskattar ofta förändringen på kort sikt och underskattar den på lång sikt.

Fortsätt läsaNegroponte: Fysiska boken död inom fem år

Gatsten – därför har pappersboken en framtid

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:1 september, 2009
  • Inläggskategori:Uncategorized

Kommer vi att ha pappersböcker om 5, 50 eller 100 år? Därom tvista de lärde – och alla andra. Själv var jag för 15 år sedan helt övertygad om att pappret skulle vara mer eller mindre borta efter 10-20 år.
För 10 år sedan trodde jag det inte längre. Och idag? Jo, jag tror att pappersböcker så som vi känner dem idag inom några år är historia. Men jag är säker på att pappersböcker kommer att leva vidare av en helt annan anledning.

Anledningen heter gatsten.

Ja, inte så att gatstenen i sig skulle vara en anledning till att behålla pappersböcker men principen.
Fram tills för 50 år sedan var gatsten vanligt som beläggning på gatorna i städerna. Efterhand ersattes den på många håll av tegel, asfalt eller betong eftersom detta var billigare och ärligt talat bättre på många sätt.
Gatsten är ojämnt, opraktiskt för dem som går med smala klackar, kör barnvagn eller rullstol. Dessutom blir det halt när det regnar. Det är visserligen slitstarkt, stenen håller i evigheter. Men man måste underhålla och fylla på med grus/sand mellan stenarna med jämna mellanrum.
Dessutom är gatsten idag dyrare att köpa och lägga än alternativen.

Ändå är vi många, jag är en av dem, som älskar gatsten. Det är vackert. Det känns gediget, äkta. Klassiskt. Trots att det är dyrt och opraktiskt så är gatsten av granit åtråvärt idag. Både på gator i städer och folks trädgårdar.

Just därför tror jag att pappersboken har en framtid. Som någon skrev – hur ber man en författare signera en e-bok? Hur roligt är det att ge bort en e-bok (inte en e-boksläsare) när man inte kan slå in den i ett paket? Hur visar du att du läser när du har 1000 e-böcker men inga bokhyllor?

Min gissning är att pappersboken går från att ha ett kort liv som läsning mellan tryckeri och papperskvarn till att istället bli ett samlarobjekt. Kanske säljer författare i framtiden en bibliografiupplaga signerad och numrerad till de verkliga fansen. E-boken dödar pocketboken men inte den vackert läderinbundna. Kanske pappersboken förvandlas till ett fodral för e-boken, för dem som faktiskt vill ha något att sätta i bokhyllan.

Helt enkelt – gatsten är ett tungt skäl för pappersbokens framtid.

Fortsätt läsaGatsten – därför har pappersboken en framtid