Liza Marklund – ett motvilligt varumärke

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:20 november, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Läste intervju i Di Weekend på nätet, Liza Marklund gör PR för sin nya bok. Och framhärdar att hon inte vill vara något varumärke. Jag har ännu inte läst någon av hennes böcker så jag kan inte uttala mig om hur välskrivna de är. Däremot har jag följt debatten om hur hon först gav sken av att boken Gömda, som delvis var påhittad, byggde på verkliga händelser.

Men elva miljoner sålda böcker i 30 länder imponerar. Liksom det 11-bokskontrakt hon tydligen fått i Tyskland på sina deckare om Annika Bengtzon, där det nu återstår att skriva två stycken. Mellan raderna anar jag en viss irritation (?) från Marklund på den nuvarande deckardrottningen – Camilla Läckberg:

Så du håller inte med Camilla Läckberg om att en författare är ett varumärke?
”Absolut inte! Jag är inget jävla varumärke.”

Intervjun andas istället att Marklund hellre vill jämföra sig med Jan Guillou (som alltid har ett budskap i sina böcker utöver spänning och underhållning) eller Henning Mankell (som på olika sätt engagerar sig i sociala projekt och idkar välgörenhet). Om jag ska tro dem i bekantskapskretsen som läst böcker av alla ovan nämnda så är Marklund betydligt närmre Läckberg när det gäller böckernas innehåll och språk.

Men istället för att vara svensk deckardrottning och slåss mot numera inte enbart Läckberg utan även Karin Wahlberg, Viveca Sten, Karin Alfredsson, Maria Jungstedt och flera andra, kan hon positionera sitt varumärke till att bli en kvinnlig Mankell/Guillou.

Jag vet inte om det är medvetet. Det kan ju helt enkelt vara så att hon i en öppenhjärtig intervju pratar om sina böcker och sina värderingar och att resultatet blir ovanstående ompositionering av varumärket Liza Marklund.

Det är ju upp till läsaren att tolka och tro.

Liza Marklund slog igenom med Sprängaren (1998). Har hittills skrivit tolv romaner och en faktabok.
Aktuell: Ger ut Du gamla, du fria (Piratförlaget) den 21 november.

Fortsätt läsaLiza Marklund – ett motvilligt varumärke

E-boksrekord av James Patterson – 3 miljoner sålda

För ett tag sedan pratades det om författarna som var först att sälja en miljon exemplar av sina böcker som e-bok, inte minst svensken Stieg Larsson med Millenium-trilogin. Men nu märks också skillnaden mellan honom som “bara” har tre titlar och storsäljaren James Patterson som skrivit åtskilligt fler:

“Hachette Book Group announced today that #1 bestselling author James Patterson has tripled his record-breaking ebook sales in less than a year’s time. To date, Patterson has sold 3,035,713 ebook units just 11 months after becoming the first novelist ever to surpass the one million ebook unit mark (as of July 2010).” (via Teleread)

Patterson, som väl för många svenskar är mest känd för att ha skrivit en bok ihop med Liza Marklund (fundera över anledningen till att han valde att skriva en bok med henne) som kom ut förra sommaren, har skrivit över 70 romaner på lite mer än 30 år. Han har sålt närmare 200 miljoner böcker totalt, enligt Piratförlaget.

Hur lång tid tar det för den förste författaren att nå 100 miljoner sålda e-bokskopior?

Fortsätt läsaE-boksrekord av James Patterson – 3 miljoner sålda

Hade Stieg Larsson toppat den här listan om han levt?

För några veckor sedan publicerades den årliga topplistan över författarna som tjänar mest i Sverige. Den handlar dock egentligen om de bolag som ägs av bästsäljande författare och framför allt omsättning. Den ser ut ungefär så här:
1. Liza Marklund 21,6 milj (+5,6 milj)
2. Camilla Läckberg 21,1 milj (+1,1 milj)
3. Henning Mankell 15,5 milj (-8,6 milj)
4. Jan Guillou 14,0 milj (-1,1 milj)
Under detta toppskikt är det en bra bit ner till en massa andra bästsäljande författare. Jens Lapidus och Mari Jungstedt omsatte båda runt 6 milj i sina bolag, enligt TT.

Fortsätt läsaHade Stieg Larsson toppat den här listan om han levt?

Ljudböcker via MP3 – varför säljer de inte mer?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:18 maj, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Har fått höra att nedladdningsbara ljudböcker via MP3 fortfarande inte säljer lika bra som dem på CD-skiva. Konstigt egentligen. En anledning är förstås priset på böckerna, läsaren har svårt att förstå varför det ska kosta över 150 kr att ladda ner en MP3-bok. Den är visserligen billigare än en CD-bok men inte så mycket billigare som man kan förvänta sig.

En anledning är kostnaden för inspelningen. De flesta ljudböcker läses in av proffs, kända skådespelare som är duktiga på att läsa på ett fängslande sätt. Det kostar alltså 20-50 000 kr extra (kanske mer när man räknar tekniker och studiotid) att spela in en ljudboksutgåva och då krävs det såklart att man säljer en del böcker för att tjäna in den kostnaden.

Men explosionen för ljudböcker som MP3 låter vänta på sig. Kanske förväntar sig läsare/lyssnare att priset borde krypa ner under hundralappen?

Ett annat skäl som jag snubblade över är att det är svårt att få en uppfattning om en ljudbok. Ta exempelvis Marklunds och Pattersons nya Postcard Killers. Om du vill köpa pappersboken finns det ett smakprov (på Bokus ej Adlibris av någon anledning) på 20 sidor. Men om du vill provlyssna på MP3-versionen får du bara höra en knapp minut, inte ens hela första sidan i romanen…

Fortsätt läsaLjudböcker via MP3 – varför säljer de inte mer?