Värden av en signering (nr 46) #blogg100

Waiting in LineInför mitt boksläpp som närmar sig (27 maj) så har vi kontakt med ett stort antal bokhandlare för att kolla både intresset för läsexemplar och att genomföra signeringar.

Många är positiva men ändå lite reserverade. Man får nästan alltid den obligatoriska berättelsen om en stackars författare som rest ner från Stockholm till Skåne och sedan bara sålt två böcker. En del bokhandlare menar att “signeringar fungerar inte längre” och att “man säljer inte lika mycket som förr på signeringar”.

Men när man skrapar lite på ytan så finns det förstås framgångsrika exempel också, fast de är naturligtvis undantag. Som signeringarnas mästare Björn Hellberg som reser land och rike runt och varje år signerar tusentals böcker i bokhandel.

Så vad är hemligheten bakom en bra signering?

1. Signera mer än en timme. Det är enkel matematik, är man på plats flera timmar ökar förstås antalet potentiella köpare. Är du kändis på hög nivå, typ Yohio, kan du förstås nöja dig med en timme ifall du på samma gång sjunger och därmed skapar en kö på hundra personer. Annars är det nästan aldrig kö och då är det bättre att signera tio böcker i timmen i fyra timmar…

2. Förhandsreklam. Oavsett hur känd du är så måste folk veta om signeringen i förväg. Jobba med dina egna fans, marknadsför på Facebook osv. Besök butiken någon vecka innan och se till att de har skyltat upp, ge dem affischer så att de kan marknadsföra din signering. Kolla om de kan lägga ut på Facebook, i nyhetsbrev eller till och med annonsera i lokaltidningen. Det sistnämnda görs nästan aldrig numera, om det inte är så att de råkar ha en annons på gång och om förlaget är redo att betala en del av annonskostnaden.

3. Var glad och nöjd. Oavsett om du säljer ett eller hundra exemplar på din signering så håll humöret uppe. Var positiv och glad. Prata med besökare och personal. Det som många bokhandlare och författare glömmer är nämligen att det inte enbart är de böcker som säljs under de timmar du är på plats i bokhandeln som är resultatet. Minst lika viktigt är att personalen efter ditt besök känner till dig och din bok. Och alla de som du pratar med i bokhandeln – de kanske kommer tillbaks ett par dagar senare och köper boken, eller berättar om den för en vän som köper den. Dessutom: alla de som upptäcker boken via den marknadsföring du och bokhandeln gör av signeringen.

Jag har redan nu bokat upp en hel del signeringar, men fler ska det bli. Jag hade en lite ambitiös idé om att signera i alla svenska kommuner under sommaren men realistiskt sett blir det nog svårt att hinna. Kanske alla skånska?

Personligen tror jag också att bokhandlarna borde satsa ännu mer på signeringar. Är det något som kan särskilja dem från nätbokhandeln så är det just aktiviteter i butiken.

* * *

Skriv-en-roman-på-30-dagar-rapport (läs mer här)

Idag blev det 59 ord. Japp, du läste rätt. Inga borttappade siffror. Visserligen lite förberedande inför kommande dagars skrivpass, lite stödord på kapitlen som ligger närmast. Påskhelgen blir avgörande för resultat av min utmaning.

Summering:

Dag 1: 964 ord – totalt 964 ord.
Dag 2: 991 ord – totalt 1.955 ord
Dag 3: 1690 ord – totalt 3.645 ord
Dag 4: 924 ord – totalt 4.569 ord
Dag 5: 2396 ord – totalt 6.965 ord
Dag 6: 4086 ord ord – totalt 11.051 ord
Dag 7: 1350 ord – totalt 12.401 ord
Dag 8: 610 ord – totalt 13.011 ord
Dag 9: 2024 ord – totalt 15.035 ord
Dag 10: 1487 ord – totalt 16.522 ord
Dag 11: 1079 ord – totalt 17.601 ord
Dag 12: 1028 ord – totalt 18.629 ord
Dag 13: 660 ord – totalt 19.289 ord
Dag 14: 1335 ord – totalt 20.624 ord
Dag 15: 59 ord – totalt 20.683 ord

Vill du veta när jag släpper nästa bok?

Det händer att jag ger ut en ny bok. Jag kommer även att då och då skicka ut nyhetsbrev och berätta  om när dessa är på gång. Kanske bjuda på en novell eller tipsa om några aktuella inlägg på bloggen ifall du inte hänger här varje dag. Kort sagt, lämna din mejladress om du vill hålla dig uppdaterad om mitt författarskap.